چنانچه بخواهیم تعالی یک سازمان را شاهد باشیم و آن سازمان به استفاده‌ی حداکثری در رابطه با ارزش‌ها و باور‌های شرکت و مزایای رقابتی نائل آید، مدیران آن باید به مسئولیت اجتماعی مسلط باشند.

 

 

رئیس دانشگاه خاتم با بیان اینکه در صورت تسلط مدیران به مسئولیت اجتماعی، سرمایه انسانی نیز به مدیر خود افتخار می‌کند، خاطرنشان کرد: اینکه سرمایه انسانی در رابطه با عملکرد موفقیت آمیز مدیران در حوزه‌های مختلف احساس غرور کنند، نتیجه‌ی مسئولیت اجتماعی است.

مجید قاسمی با اشاره به تقسیم‌بندی مسئولیت اجتماعی از دیدگاه بانک جهانی به سه حوزه‌ی اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیست، این تقسیم‌بندی را نشانه‌ی اهمیت این مقوله دانست.

وی با ارائه‌ی تعریفی از «ورزیدگی فرهنگی» گفت: «ورزیدگی فرهنگی» به معنای تسلط و مهارت در استحکام هویت‌بخشی فرهنگی و فضایل اخلاق حرفه‌ای است. سازمان‌های با فناوری بالا، با برنامه‌ریزی‌های منسجم و مستمر در فرهنگ سازمانی، تجارب ارزشمندی در ورزیدگی فرهنگی کسب کرده‌اند.

قاسمی با اشاره به این مطلب که ورزیدگی فرهنگی نیازمند بلوغ سازمانی است تصریح کرد: فرهنگ سازمانی پدیده‌ای زنده و پویاست که هویت خود را به شکل رفتار مدیران و سرمایه‌ انسانی سازمان آشكار می‌کند.

وی ضمن بیان تجربه‌ی تأسیس بانک‌پاسارگاد ادامه داد: وقتی در حال تأسیس بانک بودیم، نقشه راه را با گروهی از همکاران که در حال حاضر نیز در رأس بانک و جزء راهبران سازمان هستند، در میان گذاشتیم و تقسیم کاری بر اساس تخصص این عزیزان برای اجرایی شدن این برنامه صورت گرفت، بنده بیشترین تمرکز را بر روی تبیین فرهنگ سازمانی گذاشتم. چراکه طبق تجربه، فرهنگ سازمانی بخش بسیار مهمی است که باید در جان و روح انسان‌ها رسوخ پیدا کند تا یک سازمان تعالی پیدا کند. وی افزود: زمانی تصور می‌کردم توسعه یک امر سخت‌افزاری است. پس از مدتی متوجه شدم که توسعه یک امر نرم‌افزاری است. وقتی در حال راه‌اندازی بانک پاسارگاد بودیم گفتم توسعه یک امر مغزافزاری است، اما امروز می‌گویم توسعه یک امر دل‌افزاری است. دل به فرهنگ اتکا پیدا می‌کند، فرهنگ به دل اتکا پیدا می‌کند. این تعامل دل و فرهنگ است که می‌تواند مسیر آینده را در یک سازمان شکل دهد. فرهنگ، آینده را شکل می‌دهد.

ورزیدگی فرهنگی یعنی در تمام سطوح سازمان این آگاهی وجود داشته‌باشد که به کدام سمت حرکت می‌کنند و با چه اعتقادی در حال ادامه مسیر هستند. 

رئیس انجمن مدیریت ایران با اشاره به برخی از اقدامات سازمان‌های با فناوری بالا که ایجاد یا مدیریت تغییر، اکتشاف، نوآوری و آینده‌نگری است، زیر ساخت آن را فرهنگ سازمانی خواند و افزود: شناسایی، جذب و حفظ استعداد، مدیریت تضاد و حل تعارضات، سرعت انجام کارها، تصمیم گیری سریع و چابک، تحمل ابهام و ریسک پذیری بالا، عدم تحمل بوروکراسی، برقراری شبکه های ارتباطی، تلاش برای فهمیدن همه چیز، تعهد و مسئولیت‌پذیری در عین حال استقلال، همکاری با رقبا، اعتماد به همکاران، شکست آغاز یادگیری، هدفمند کردن وفاداری، برون‌گرا با کارایی بالا، نگاه به آینده، خوب زیستی و نشاط سازمانی، خلاقیت و نوآوری، انگیزه قوی، بهبود کار تیمی و عمل‌گرا در عین حال خوش‌بینانه از ویژگی‌های فرهنگی شرکت‌های با فناوری بالا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع که هر سازمان، فرهنگ خودش را دارد و قابل تقلید نیست افزود: حمایت رهبران سازمان زمینه‌ی ایجاد یکپارچگی در استقرار فرهنگ مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارها را فراهم می‌کند. در چنین محیطی هر فرد خود را بخشی از «آفرینش فرهنگی» می‌داند که این امر زمینه‌ی ظهور«ورزیدگی فرهنگی» را مهیا می‌کند. سازمان‌ها باید بتوانند ضمن حفظ موقعیت و آمادگی برای رویارویی با تغییرات محیطی موجبات رشد و شکوفایی استعدادها و سرمایه‌های انسانی را فراهم کنند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد فرهنگ را عامل مهمی در بقا و توسعه سازمانی دانست و تأکید کرد: هویت فرهنگی و صیانت از ارزش‌ها و منزلت انسانی موجب تعالی سازمانی می‌شود و زمینه‌ی استحکام نظام اجتماعی در سطح ملی و بین‌المللی را فراهم می‌کند.

پیوندهای مرتبط
sigplus

سید علیرضا شجاعی، معاون اسبق برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از مؤسسان کانون دانشجویان مهندسی صنایع ایران و سرپرست آن و از بنیانگذاران و متولیان تشکیل انجمن مهندسی صنایع ایران، عضو هیأت مدیره و دبیر آن به شمار می رود. وی از دانش آموختگان دبیرستان علوی، دانشگاه علم و صنعت ایران و هم اکنون دانشجوی دکتری دانشگاه دفاع ملی، مدیر دوره های تخصصی و کاربردی و مدرس سازمان مدیریت صنعتی و نیز نایب رئیس و دبیر انجمن مهندسی صنایع ایران و عضو هیأت مدیره شورای انجمن‌های علمی ایران می باشد