حضور مهندسان صنایع در بخش خدمات با گستره وسیع و متنوع و انبوهی از نوآوری که دارد می تواند فرصت جدید با نقشی جدید برای رشته مهندسی صنایع باشد.

نایب رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران در دومین ایده بازار مهندسی صنایع با ابراز خرسندی از حضور در این همایش و تبریک به ایده پردازان برتر و تشکر از برگزار کنندگان آن به ویژه انجمن علمی دانشجویی و اساتید دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اینگونه فعالیت ها را موجب رشد ایده پردازی با نگاه به بازار دانست.

به گزارش روابط عمومی انجمن مهندسی صنایع ایران، سید علیرضا شجاعی محور سخنان خود را در این مراسم بر نوآوری در خدمات متمرکز کرد و با بیان اینکه امروزه تفکیک بین محصولات ملموس و محصولات ناملموس دشوار شده، گفت: تحولات عصر جدید، امکان اینکه بتوان برخی محصولات را کالا یا خدمت دانست مشکل کرده و خط مرزی مابین ملموس بودن و ناملموس بودن یک محصول در حال کمرنگ و حتی محو شدن است.

نائب رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران در مورد اهمیت بخش خدمات افزود: بر اساس گزارش های منتشر شده، بخش خدمات به طور متوسط بیش از 70 درصد از تولید ناخالص ملی و حدود 60 درصد فرصت های شغلی جوامع و کشورهای صنعتی و پیشرفته را به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود در دهه آینده 75 درصد از رشد اقتصاد جهانی را خدمات رقم بزند.

وی در مورد سودآوری کالا و خدمات اظهار داشت: خیلی ها معتقدند ارائه خدمات بطور معمول از فروش کالا سودآورتر است بطوریکه سود خدمات بین 15 تا 20 درصد برآورد می شود اما در کالا سودی مابین 7 تا 11 درصد متصور است، لذا جذابیت و شیرینی بیشتری برای روی آوردن به بخش خدمات دارد.

دبیر انجمن مهندسی صنایع ایران، سپس به ویژگی های خدمات پرداخت و بیان داشت: کپی کردن خدمات بسیار ساده تر از کالاست و حتی ارتقای اندک یک خدمت توسط رقیب، ترفندی است برای بکارگیری آن خدمت و گریز از حق مالکیت معنوی. مثلا هر بانکی که خدمت جدیدی ارائه می دهد بانک های دیگر بلافاصله آن را کپی می کنند و سعی می کنند برای حضور در عرصه رقابت، آن را کمی ارتقا دهند.

وی عدم امکان لمس و عدم امکان ارزیابی خدمت قبل از خرید و استفاده از آن را دو ویژگی دیگر این حوزه دانست و تاکید کرد: از همین رو ارائه دهندگان خدمت باید دو مشخصه خوشنامی و اعتماد را در میان ذینفعان خود داشته باشند و این دو عامل برای بقا و پیشتازی در این بخش بسیار حائز اهمیت است.

شجاعی در ادامه انواع نوآوری در خدمات را مورد توجه قرار داد و به نوآوری در فرآیند، نوآوری در مکان یابی، در ارائه خدمت، در افراد و نوآوری در ارتباطات اشاره کرد و به مثال هایی در این زمینه پرداخت.

نائب رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران در بخش دیگری از سخنانش به پیشران های توسعه صنعتی و تجاری کشور اشاره کرد و گفت: خدماتی که دارای ارزش افزوده بالا، حجم بازار مناسب و ایجادکننده قدرت نرم برای کشور هستند باید در اولویت قرار گیرد.

وی در پایان بر حضور مهندسان صنایع در بخش خدمات تاکید کرد و از آن به عنوان نقش جدید رشته مهندسی صنایع در شرایط حال و آینده فضای کسب و کار و فرصت جدید مهندسان صنایع در بازار کار یاد کرد.

 

* بازتاب خبر در خبرگزاری نسیم: nasimonline.ir/Content/Detail/2042574

پیوندهای مرتبط
sigplus

مهندس سید علیرضا شجاعی، معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایه گذاران کانون دانشجویان مهندسی صنایع ایران و از متولیان تشکیل انجمن مهندسی صنایع ایران به شمار می رود. وی از دانش آموختگان دبیرستان علوی، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه دفاع ملی است و هم اکنون مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی می باشد.