خروج از حالت سنتی و حرکت به سوی روابط عمومی مدرن مستلزم حرکت از حالت مغازه‌داری روابط عمومی به روابط عمومی بازاریاب است‌.

 

 

نقش روابط عمومی همواره در همه جا مهم بوده و هست. شاید در بنگاه‌های خصوصی، سودده و به عبارتی تجاری، اهمیت و ضرورت بحث مدیریت فروش و بازاریابی بیش از هر بخش دیگر احساس شود، ولی در بنگاه‌های دولتی‌، خدماتی و دستگاه‌های اجرایی که بحث سوددهی دنبال نمی‌شود و وظایف حاکمیتی را عهده‌دار هستند، آنچه که بیش از هر چیز دیگری الزامی است، روابط عمومی قوی، کارآمد و به روز است تا بتواند با ذینفعان به نحو شایسته در تعامل باشد.

خروج از حالت سنتی و حرکت به سوی روابط عمومی‌ مدرن و جدید مستلزم این است که از روابط عمومی که مغازه‌داری می‌کند و منتظر می‌شود خریداری بیاید و کالایی به وی بفروشد به سوی روابط عمومی بازاریاب حرکت کنیم.

تفاوت دو بخش روابط عمومی مغازه‌داری و روابط عمومی بازاریاب، در این است که در روابط عمومی مغازه‌دار، حالت واکنشی وجود دارد این در حالی است که روابط عمومی بازاریاب یک سیستم کنش‌گرا را دنبال می‌کند.

روابط عمومی مغازه‌داری به نحوی پشتیبان سازمان و دستگاه‌های دیگر است بدین معنا که در این روابط عمومی‌ها نتیجه و حاصل کار دستگاه به نمایش گذاشته می‌شود ولی روابط عمومی بازاریاب در پیشانی کار قرار گرفته و نقش مشاور، تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر را به عهده دارد یعنی باید فضای پیرامون را شناسایی و تحلیل کند و سعی نماید تا بازخوردهای لازم را به سازمان‌های مربوطه ارائه دهد.

در صورت تحقق این مهم از یک فضای توجیه گرا به یک فضای تبیین‌گرا حرکت خواهیم کرد و در روابط عمومی بازاریاب به یک جایگاه تحلیلی دست خواهیم یافت.

برای دستیابی به این جایگاه، روابط عمومی‌ها باید تلاش داشته باشند که از مهندسی افکار عمومی به سمت مدیریت افکار عمومی‌ و سپس بازاریابی افکار عمومی و در نهایت به نقطه‌ای دست یابند که به آن جامعه‌شناسی افکار عمومی اطلاق می‌شود.

مهندسی و مدیریت افکار عمومی اغلب مبتنی بر حقوق تولیدکننده است و بازاریابی و جامعه‌شناسی افکار عمومی بیشتر بر احقاق حقوق مصرف‌کننده تاکید دارد.

از یک فضای تبلیغاتی و متقاعدسازی اجباری باید به سمت شناخت جو عمومی و تفاهم متقابل حرکت کنیم.

 

* سیدعلیرضا شجاعی، آخرین مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت بازرگانی و اولین مدیر مرکز روابط عمومی و سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت

بازنشر از سایت www.shojaei.ir

 

 

برخی افتخارات شجاعی در دوران فعالیت در حوزه روابط عمومی:

  • کسب رتبه‌های اول در بخش مکتوب و سوم در بخش اجرای آیین‌نامه روابط عمومی در چهارمین همایش ملی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی کشور مورد تقدیر رییس جمهوری؛
  • رتبه اول بخش تبلیغات و رتبه دوم بخش ایده های برتر در نخستین جشنواره روابط عمومی‌های وزارت بازرگانی؛
  • رتبه برتر «خلاقیت و نوآوری» را در پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی علمی روابط عمومی‌ها؛
  • تندیس و رتبه برتر «ارتباطات الکترونیک» در ششمین سمپوزیوم بین‌المللی علمی روابط عمومی‌ها؛
  • رتبه دوم کشوری در رشته «ویژه‌نامه‌های مناسبتی» در پنجمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی؛

 

پیوندهای مرتبط
sigplus

مهندس سید علیرضا شجاعی، معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایه گذاران کانون دانشجویان مهندسی صنایع ایران و از متولیان تشکیل انجمن مهندسی صنایع ایران به شمار می رود. وی از دانش آموختگان دبیرستان علوی، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه دفاع ملی است و هم اکنون مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی می باشد.