دنیای امروز دنیای ارتباطات است. در هر ثانیه میلیون‌ها واحد اطلاعاتی در سطح جهان رد و بدل می‌شود.

 

 

از زمانی که تحولات زندگی بشر سرعت گرفت، نیاز به اطلاعات و ارتباطات هر روز افزایش یافت و امروزه داشتن اطلاعات دقیق و به روز از نان شب هم برای مردم مهم‌تر است و هر که بیشتر بداند، موفق‌تر است. در چنین دنیایی روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی سازمان با مردم، وظیفه روشنگری و فرهنگ‌سازی، فعالیت محوری را عهده‌دار است که با استناد به این مهم فعالان این بخش باید تلاش کنند تا بهره‌گیری از یافته‌های روان‌شناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی هدایت افکار عمومی، برای عمل به رسالت خود را به‌خوبی انجام دهند.

شکوفایی هنرـ فن روابط عمومی که بستر‌ساز توسعه پایدار است، مستلزم تجربه، تخصص و دوراندیشی مبتنی بر برنامه‌ریزی است. در این رهگذر اهالی دهکده روابط عمومی با دستمایه قراردادن اطلاعات موثر و بهره‌مندی از دانش برگرفته از علوم ارتباطات اجتماعی همواره می‌کوشند تا ارتباطات انسانی در سازمان را تقویت و مدیریت کرده، معیارهای اخلاقی را سرلوحه‌ کار خود قرار دهند و با فعالیت‌های سنجیده و هدفمند در مسیر تنویر افکار عمومی گام بردارند و در تحقق اهداف سازمانی تاثیرگذار باشند.

شکی نیست که در عصر دیجیتال و برای تحقق اهداف سازمانی، روابط عمومی وظیفه دارد که نقاط ضعف و قوت درون سازمان را به‌خوبی بشناسد و از فرصت‌ها و تهدید‌های برون سازمانی نیز مطلع باشد تا بتواند با اطلاع‌رسانی شفاف، واقعی و پرهیز از بزرگ‌نمایی و تعریف و تمجید غیر‌واقعی، زمینه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مناسب را در سازمان فراهم کند. در این بین صاحبنظران معتقدند که مدیران موفق جهان، روابط عمومی‌های موفق داشته‌اند و تجربه ثابت کرده است که یکی از علل اصلی موفقیت سازمان‌ها، وجود روابط عمومی‌های فعال است.

بدیهی است روابط عمومی ناب، روابط عمومی است که بر پایه نوآوری و ابتکار بوده و به‌صورت بنیادین و اساسی برنامه‌های خود را پیش ببرد. در اصل در جهان امروز بدون داشتن روابط عمومی نوین و همه‌جانبه امکان جلب افکار عمومی وجود ندارد. به عبارتی، سازمان بدون روابط عمومی ممکن است قادر به ادامه حیات باشد ولی به اهداف خود نخواهد رسید و حداقل به موفقیت چشمگیری دست نخواهد یافت.

از این‌رو روابط عمومی ناب باید از همه ابزارهای ارتباطی ـ رسانه‌ای برای بهبود شناخت مخاطبان نسبت به ماموریت‌ها، توان‌ها و قابلیت‌ها بهره گیرد و زمینه‌های لازم را برای تقویت، تغییر یا اصلاح ذهنیت‌ها، داوری‌ها و باور‌ها در میان مخاطبان خود (اعم از درون سازمان و برون سازمان) هم‌سو با واقعیات فراهم آورد.

در این میان تعامل روابط عمومی با رسانه‌ها نیز اهمیتی فراوان دارد چرا‌که رسانه‌ها به عنوان چشم و گوش جامعه موجب می‌شوند تا روابط عمومی‌ها در جریان سیال اطلاع‌رسانی جامعه قرار گیرند و به واسطه این ارتباط سازنده است که رسانه‌های کشور نیز نگاهی واقع‌بینانه در‌خصوص عملکرد دستگاه‌های دولتی خواهند داشت.

* سیدعلیرضا شجاعی، آخرین مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت بازرگانی و اولین مدیر مرکز روابط عمومی و سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت

بازنشر از سایت www.shojaei.ir

 

 

برخی افتخارات شجاعی در دوران فعالیت در حوزه روابط عمومی:

  • کسب رتبه‌های اول در بخش مکتوب و سوم در بخش اجرای آیین‌نامه روابط عمومی در چهارمین همایش ملی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی کشور مورد تقدیر رییس جمهوری؛
  • رتبه اول بخش تبلیغات و رتبه دوم بخش ایده های برتر در نخستین جشنواره روابط عمومی‌های وزارت بازرگانی؛
  • رتبه برتر «خلاقیت و نوآوری» را در پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی علمی روابط عمومی‌ها؛
  • تندیس و رتبه برتر «ارتباطات الکترونیک» در ششمین سمپوزیوم بین‌المللی علمی روابط عمومی‌ها؛
  • رتبه دوم کشوری در رشته «ویژه‌نامه‌های مناسبتی» در پنجمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی؛

 

پیوندهای مرتبط
sigplus

مهندس سید علیرضا شجاعی، معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایه گذاران کانون دانشجویان مهندسی صنایع ایران و از متولیان تشکیل انجمن مهندسی صنایع ایران به شمار می رود. وی از دانش آموختگان دبیرستان علوی، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه دفاع ملی است و هم اکنون مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی می باشد.