سید علیرضا شجاعی معاون اسبق وزارت صمت در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره دلایل و نتایج حاصل از ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی گفت: ادغام وزارت بازرگانی از سال ۸۶ در کشور و از حوزه تجارت کلید خورد. پیش از ادغام وزارت بازرگانی ۱۱ دلیل برای ادغام این بخش ها وجود داشت.

 

 

 

شجاعی بیان داشت: ۳۲ گام برای ادغام اصولی بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی تعریف شده بود و شرح وظایف جدید وزارت صمت در آغاز سال ۹۱ تدوین شد که متاسفانه از سوی مجلس پیگیری و تصویب نشد. سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر لزوم یکپارچه سازی حوزه های تولید و تجارت تاکید دارد و مجلس نباید با تشکیل وزارت بازرگانی بر خلاف قوانین و سیاست های بالادستی عمل کند.

 

رأی منفی به تجزیه صمت

سریال ادامه‌دار «مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی» وارد فصل جدیدی شد. کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس، به دنبال اعلام مخالفت دو کمیسیون تخصصی «حمایت از تولید ملی» و «کشاورزی»، سومین مخالفت نسبت به تفکیک وزارت صمت از جبهه بهارستان‌نشین‌ها را اعلام کرد. به اعتقاد مجلسی‌ها و تحلیلگران، سیاست‌گذار به‌جای تشکیل یک وزارتخانه جدید، «اصلاح ساختارهای عریض و طویل وزارت صمت»، «تکمیل ادغام به‌جای تشکیل وزارت بازرگانی»، «کوچک‌سازی و چابک‌سازی با ادغام وزارتخانه‌ها» و «یکپارچه‌سازی حوزه‌های تولید و تجارت» را در دستور کار قرار دهد. پیش از این، تشکل‌های صنعتی و تجاری، یکی پس از دیگری انتقادهایی را نسبت به این طرح مطرح و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی به بهانه بهبود وضعیت تنظیم بازار را با ظهور آثار و تبعات متعدد برشمردند.

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس در جلسه ۲۹ اردیبهشت ماه خود که با حضور اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس، اتاق بازرگانی، مسئولین و روسای تشکل های تولیدی، اقدام به بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی و ابعاد آن کرد. اقدام به بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی کرد. بر اساس جمع بندی صورت گرفته در جلسه، این کمیته با تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط کنونی مخالف است و دولت را موظف به انجام اقدامات دیگری برای بهبود وضعیت بازار محصولات اساسی می‌داند.

 

 

ادغام یک تصمیم خلق الساعه نبود و با کار کارشناسی انجام شد

محمود دودانگه معاون وزارت بازرگانی سابق با اشاره به دلایل ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی گفت: در اقتصاد ایران باید توجه شود که ساختارها هدف نیستند بلکه ابزاری برای دستیابی به اهداف هستند. بنابراین با استفاده از ساختارها باید به هدف دست پیدا کرد.

دودانگه اظهار داشت: رشد اقتصادی و تولید رقابتی دو هدف اصلی در اقتصاد ایران است که این دو هدف برگرفته از سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است. مجلس باید مشخص کند چه ساختاری باعث دستیابی بهتر دولت به این اهداف می شود.

وی افزود: ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی نیز پس از سال ها جلسه کارشناسی و برای دستیابی به اهداف مذکور انجام شد. با ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی شرایط برای مقابله با تحریم سال های ۹۰ و ۹۱ فراهم شد.

معاون سابق وزارت بازرگانی تصریح کرد: پیش از ادغام وزارتخانه ها تعارض بسیاری بین وزارت صنایع و وزارت بازرگانی وجود داشت که این تعارض در راهبردها باعث جلوگیری از تصمیم گیری بهینه می شد. بررسی ها نشان می داد وزارت بازرگانی تصدی گری بسیاری در بخش بازار داشت و این موضوع باعث فراهم آمدن آسیب های بسیاری به تولید و تجارت می شد.

دودانگه در خصوص طرح تشکیل وزارت بازرگانی نیز گفت: باید در مقطع کنونی آسیب شناسی جدی بر بحث ادغام وزارتخانه ها انجام شود و نباید با تفکیک وزارت بازرگانی مدیریت متمرکز در شرایط تحریم را از دست داد.

 

 

پیوندهای مرتبط
sigplus

مهندس سید علیرضا شجاعی، معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایه گذاران کانون دانشجویان مهندسی صنایع ایران و از متولیان تشکیل انجمن مهندسی صنایع ایران به شمار می رود. وی از دانش آموختگان دبیرستان علوی، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه دفاع ملی است و هم اکنون مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی می باشد.