سید علیرضا شجاعی معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صمت: وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی به منظور چابک سازی و افزایش روند تصمیم گیری در یکدیگر ادغام شدند تا مسایل و معضلات حلقه های تامین تا توزیع با مدیریتی واحد برطرف شود اما در دولت تدبیر و امید توجهی به مدیریت این وزارتخانه مهم نشده است.

 

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت که تقریبا متولی ۴۰ درصد از مجموع اقتصاد کشور است طی چهار ماه اخیر با سرپرست اداره شده تا شاید این امر توجیهی برای افسارگسیختگی قیمت ها، شرایط نامناسب تولید، بر هم خوردن نظم بازار باشد و دولت بتواند از پذیرش مسئولیت شرایط موجود شانه خالی کند.

ملیحه خورده پا؛ بازار: درست روز ۲۲ اردیبهشت ماه بود که «رضا رحمانی» وزیر سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت با دستور رئیس دولت تدبیر و امید به ظاهر به عنوان ناتوانی وی در کنترل قیمت خودروهای بی کیفیت برکنار شد و «حسین مدرس خیابانی» قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت جایگزین او شد.

البته صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت که حدود سه ماه در اختیار «مدرس خیابانی» بود به وی نیز وفا نکرد و نتوانست سکان هدایت این وزارتخانه عریض و طویل را به وی بسپارد. شب ۱۶ مرداد امسال و درست چند ساعت پیش از شروع جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به «مدرس خیابانی»؛ رئیس قوه مجریه اعلام کرد که به دستور و تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا وی نمی تواند در جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت کند و این مسئولیت خطیر را به «اسحاق جهانگیری» معاون اول خود سپرد که بدون تردید این رفتار می تواند در دنیای دیپلماسی به منزله عدم حمایت رئیس قوه مجریه از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تلقی و درنهایت گزینه تصدی این پست با اکثریت قاطع آراء مجلس حذف شد.

امروز یک ماه از انتصاب «سرقینی» به عنوان سرپرست وزارت صمت می گذرد و هیچ نشانه ای از برگزاری جلسه رای اعتماد به چشم نمی خورد. البته شرایط بازار نیز طبق روال سابق است و برای این بازار آشفته فرقی ندارد که چه کسی وزیر است یا سرپرست زیرا بازار یله و رها گذاشته شده تا هر کسی بتواند بار خود را در این آشفته بازار ببندد و تنها اقدام دولت در این میان  عدم تلاش برای تعیین وزیر صمت و ساماندهی اصولی و واقعی به شرایط موجود است.

البته شاید دولت به درستی می داند که نمی خواهد و یا نمی تواند اقتصاد را مدیریت کند زیرا اصولا برنامه و سیاست گذاری مدونی برای این بخش نداشته است پس بهتر است با زمان خریدن از میزان انتقادات مستقیم به رئیس قوه مجریه بکاهد.

بدون تردید نبود وزیر در مسند یک وزارتخانه عریض و طویل ابتدا می تواند توجهات را به سمت این مساله جلب کند که چرا گزینه مناسبی برای تصدی گری در این مسند انتخاب نمی شود و  همین امر زمان مناسب را برای مسئولان بی برنامه خریداری و اذهان را به این سمت هدایت می کند که چرا شخصی برای وزارت صمت انتخاب نمی شود ولی نکته اساسی تر این است که بازار و اقتصاد خرد در دوران وزارت تمامی وزراء از بی نظمی، افسار گسیختگی قیمت ها، نبود نظارت، بازرسی های نامناسب، قیمت گذاری دستوری، عدم تامین مواد اولیه و ... رنج برده و این سختی به سفره های مردم نیز تحمیل شده است.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت بازار، تولید و سیستم توزیع سوال اساسی این است که چرا دولت نسبت به تعیین وزیر صمت و هدایت اقتصاد خرد کشور و ضرورت ساماندهی به عرصه تولید رویه سکوت را در پیش گرفته است؟ آیا مسئولان ارشد کشور به خوبی می دانند که توان اداره اقتصادی کشور را ندارند و تلاش دارند تا با زمان خریدن دولت تدبیر و امید ماههای پایانی فعالیت خود را از سر بگذرانند؟

 

دولتی که وحدت فرماندهی ندارد
معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صمت بر این باور است که عدم تعیین وزیر برای صنعت، معدن و تجارت یکی از عوامل تشدید چالش های اقتصادی کشور است.

سید علیرضا شجاعی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: متاسفانه دولت تدبیر و امید وزارت صنعت، معدن و تجارت را که حدود ۴۰ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد بدون تعیین  وزیر رها کرده است که این امر منجر به تشدید مشکلات اقتصادی کشور شده است.

معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صمت می افزاید: وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی به منظور چابک سازی و افزایش روند تصمیم گیری در یکدیگر ادغام شدند تا مسایل و معضلات حلقه های تامین تا توزیع با مدیریتی واحد برطرف شود اما در دولت تدبیر و امید توجهی به مدیریت این وزارتخانه مهم نشده است.

وی تصریح می کند: طی هفت سالی که دولت تدبیر و امید بر سر کار بوده است وزارت صنعت، معدن و تجارت دوره های وزارت «محمدرضا نعمت زاده»، «محمد شریعتمداری» و «رضا رحمانی» و دوره های سرپرستی «حسین مدرس خیابانی» و «جعفر سرقینی» را تجربه کرده ولی مساله اساسی این  است که با تغییر مدیران تغییر چندانی در رویه مقابله با معضلات بخش تولید، توزیع و مصرف ایجاد نشده است و چالش های این بخش ها همچنان به قوت خود باقی مانده است.

شجاعی خاطرنشان می کند: تغییرات مکرر مدیریتی در وزارتخانه ای که ۴۰ درصد اقتصاد را در اختیاردارد  و یا اداره این وزارتخانه با سرپرست نشان دهنده این واقعیت تلخ است که وزارتخانه ای که قرار بود منسجم، چابک و دارای سرعت عمل بالا باشد با قرارگرفتن در معرض خطر تغییرات مدیریتی و سیاست گذاری بیشترین ضربات را بر پیکر بخش صنعت، معدن و تجارت وارد کرده است.

معاون اسبق برنامه ریزی وزارت صمت خاطرنشان می کند: متاسفانه واقعیت این است که نه تنها برنامه ای برای حمایت از بخش های صنعت، معدن و تجارت وجود ندارد بلکه وزارت صمت بعد از ۸ سال هنوز ساختار مشخص و شرح وظیفه مصوبی نیز ندارد.

 

منبع:  tahlilbazaar.com/xmH2 

 

پیوندهای مرتبط
sigplus

سید علیرضا شجاعی، معاون اسبق برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از مؤسسان کانون دانشجویان مهندسی صنایع ایران و سرپرست آن و از بنیانگذاران و متولیان تشکیل انجمن مهندسی صنایع ایران، عضو هیأت مدیره و دبیر آن به شمار می رود. وی از دانش آموختگان دبیرستان علوی، دانشگاه علم و صنعت ایران و هم اکنون دانشجوی دکتری دانشگاه دفاع ملی، مدیر دوره های تخصصی و کاربردی و مدرس سازمان مدیریت صنعتی و نیز نایب رئیس و دبیر انجمن مهندسی صنایع ایران و عضو هیأت مدیره شورای انجمن‌های علمی ایران می باشد